Omskolningsinitiativet R4E möts i Porto

Sweden 8 February 2023

Porto, 8 februari 2023: I dag och i morgon möts human resources, training, public affairs och kommunikationsexperter från hela Europa i Porto – samtliga involverade i Reskilling 4 Employment-programmet (R4E) – i samband med ett möte där den portugisiska företagsgruppen Sonae står som värd.

I takt med att kapplöpningen om att fasa ut fossila bränslen intensifieras tar de europeiska företagen itu med det akuta behovet av att påskynda den digitala och gröna omställningen. Med dessa förändringar som driver fram ny teknik och nya processer blir frågan om omskolning allt mer relevant. R4E-programmet har ett inkluderande svar på dessa utmaningar, ett svar som också kan förbättra konkurrenskraften för Europas arbetskraft.

Digital utbildning och digitala färdigheter är ryggraden i Europas framtida välstånd. Genom R4E bygger vi aktivt ett verktyg som kan mobilisera en massiv insats för att ta itu med den nuvarande kompetensklyftan i Europa. Det handlar om att ge EU-medborgare i olika skeden av sin karriär möjligheter att omskola sig och säkra nuvarande och framtida kapacitet.

José María Álvarez-Pallete

Tack vare tidiga framgångar i Portugal, Spanien och Sverige fortsätter vi att skala upp i dessa länder. Men det finns fortfarande mycket mer att göra. Kompetensklyftan är en tidsinställd bomb, och om vi ska överbrygga den måste vi bygga upp en kultur som normaliserar omskolning i hela Europa – för företag och för privatpersoner. Det är därför vi arbetar för att engagera fler företag och jobbar nu för att ytterligare sex europeiska länder ska ansluta sig till R4E-insatsen under detta år.

José María Álvarez-Pallete

Ordförande i ERT-utskottet för sysselsättning, kompetens och påverkan samt ordförande och VD för telekommunikationsföretaget Telefónica.

Företag involverade

De företag som för närvarande driver programmet i de tre aktiva länderna är AstraZeneca, Iberdrola, Nestlé, SAP, Sonae, Telefónica och Volvo Group.

R4E samlar initiativen på nationella hemsidor där R4E är verksamt, och kopplar samman människor med möjligheter att skaffa sig nya färdigheter och byta karriärväg. Det uttalade målet är att stimulera omskolning av 5 miljoner människor till 2030.

Vid veckans möte i Porto samlas experter från en rad stora europeiska företag samt företrädare för arbetsförmedlingar, ERT:s sekretariat och McKinsey & Co, en viktig kunskapspartner i R4E-initiativet.

Det europeiska omskolningsinitiativet Reskilling 4 Employment (R4E), som presenterades i maj 2021 under ledning av Paulo Azevedo, ordförande för Sonae, har utvecklats av European Round Table for Industry (ERT). Detta forum, som samlar cirka 60 verkställande direktörer och ordföranden för ledande multinationella företag med europeisk härkomst, underlättar skapandet av partnerskap för omskolning med målet att koppla samman leverantörer av omskolning, arbetsgivare och arbetssökande.

R4E-webbplatsen finns på: https://R4E.EU Se videon här.

Anmärkning till redaktörerna:
José María Álvarez-Pallete’s kommentar om reskilling vid förra månadens World Economic Forum i Davos kan ses här

En fullständig lista över medlemskap i ERT finns här

KONTAKT:
Robert O’Meara, kommunikationsdirektör, ERT
Tel + 32 2 543 10 51 – E-post: robert.omeara@ert.eu
www.ert.eu – Twitter: @ert_eu

Om European Round Table for Industry (ERT)

European Round Table for Industry (ERT) är ett forum som samlar cirka 60 verkställande direktörer och ordförande för ledande multinationella företag med europeiskt härkomst, som täcker ett brett spektrum av industriella och tekniska sektorer. ERT strävar efter ett starkt, öppet och konkurrenskraftigt Europa, med EU och dess inre marknad som en drivkraft för inkluderande tillväxt och hållbart välstånd. ERT-medlemmars företag har sammanlagt intäkter på över 2 biljoner euro, vilket ger direkta jobb till cirka 5 miljoner människor världen över – varav hälften finns i Europa – och upprätthåller miljontals indirekta jobb. De investerar mer än 60 miljarder euro årligen i FoU, till stor del i Europa.

www.ert.eu

ÄR DU UTBILDNINGSARRANGÖR?

Läs mer om vår metodik

VILL DU SAMARBETA MED OSS?

Läs mer om hur vi kan arbeta tillsammans